Eerste stage week! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Meggy Langerwerf - WaarBenJij.nu Eerste stage week! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Meggy Langerwerf - WaarBenJij.nu

Eerste stage week!

Door: Meggy

Blijf op de hoogte en volg Meggy

30 Januari 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hee halloo,
Zo de eerste stage week zit er op! Een weekje was het wel! Ik verblijf op de western cape sport school en slaap in een meiden hostel in een gang met alleen maar gezellige, grappige en super lieve meiden die van zingen en heel veel praten houden ( ook als het 6 uur sochtends is ). De studenten hebben hier een strak schema door de week dus zijn van sochtends 7 tot savonds 8 bezig met school en sporten. Op de school zelf is er verder niet zo veel te doen, wat wel jammer is want je kan ook niet zomaar ergens naar toe.. Deze week hebben we alle scholen bezocht waar we gaan lesgeven vanaf volgende week. Scholen die door de overheid worden opgebouwd om de armste van de armste kinderen een kans te geven op onderwijs. Maandag hebben we het st. Thomas bezocht. Een nieuw schoolgebouw omdat het oude is afgebrand. Kinderen op bloten voetjes en in rode schooluniformpjes kwamen gelijk op ons afrennen om te kijken wat we kwamen doen. We hebben hier meegekeken met de gymles die eigenlijk alleen uit rennen bestond omdat er geen materiaal was en de leraar niks van spelvormen afweet.. Er is hier dus een heleboel te doen!! Op dinsdag zijn we eerst naar een special need school gegaan. Dit is een school waar alleen maar kinderen met een beperking zitten. In kleinen groepjes met meer begeleiding krijgen ze hier les! De directeur was er heeel erg enthousiast over dat wij hier les gaan geven en had al veel ideetjes die we zeker gaan uitbreiden. Alle kinderen die we tegenkwamen wilde met ons knuffelen en vonden het super leuk dat we er waren! Die middag hebben we ons eerste lesje gegeven op een islamitische basisschool! Hier ook weer veel kinderen op bloten voetjes en allemaal in een uniformpje. De kinderen vonden het geweldig dat we kwamen les geven en waren allemaal super fanatiek tijdens de volleybal oefeningen en de spelletjes die we hebben gedaan. Savonds heb ik huiswerkbegeleiding gegeven aan de meisjes van de western cape sport school. Echt super leuk! De meiden vonden het super dat ik ze kwam helpen en ik heb gelijk een beetje Afrikaans geleerd ( het lijkt echt super veel op Nederlands ). Op woensdag zijn we voor het eerst de sloppenwijken in gegaan.. Ik kan dit gewoon niet beschrijven.... Midden in de sloppenwijk stond een ontmoetingscentrum waar 12 mensen met een beperking op ons stonden te wachten. Stuk voor stuk super lieve en inspirerende mensen. Deze mensen zijn 2 jaar opgeleid tot spat trainers door respo en geven nu iedere dinsdag en woensdag sportlesjes aan mensen in de sloppen wijken. De spat trainers hadden helemaal niks maar hebben zichzelf aardig opgebouwd naar goede spat trainers met een aantal materialen waar ze iedere week bijna 50 man mee bereiken! Prachtig om te zien! Wij gaan deze spat trainers komende weken ondersteunen en ze nog meer spelletjes aanleren. Op donderdag zijn we begonnen met de roadshow een heel nieuw evenement waarin in de leiding mag nemen! ( super gaaf!!! ) het idee is om 4 keer een sportdag te organiseren op een special need school waarbij kinderen van de western cape sport school een begeleidende rol gaan krijgen. Zo komen kinderen van het western cape in aanraking met kinderen met een beperking. Iets wat hier niet vanzelf sprekend is dus heeel erg leerzaam! Ik hoop dat dit een groot succes gaat worden!! Vandaag gaan we nog naar 1 school toe en dan is het lekker weekend!!
Een hele inspirerende en leuke week! Tot heel snel weer!! En Owja het is hier heel de week al 32 graden, als het niet meer is!! ( dit is niet om jullie jaloers te maken ofzo )
Liefs, Meggy

• 30 Januari 2015 - 10:45

Mama:

Mooi Meggy!! en nee hoor wij zijn niet jaloers op het weer !!!
    xxxx

OPA EN OM
    VEEL KUSJES

• 31 Januari 2015 - 14:47

Helma:

Nou ik ben wel jaloers op dat weer, heerlijk! Wauw jij hebt veel indrukken op gedaan deze week ,wel erg leuk om het te lezen. Veel succes volgende week met les geven. Groetjes Helma en Arjo

• 01 Februari 2015 - 09:56

Ton:

Hoi Meggy, leuk dat je daar zoveel kan betekenen voor die kinderen. Maak er iets geweldigs van. En hier is het ook 30 graden hoor. 's morgens 8, 's middags 9, 's avonds 7 en ´s nachts 6

• 01 Februari 2015 - 20:31

Stoffel Biesterbosch:

Leuk om te lezen dat het het naar je zin hebt. Goed dat je zelf initiatieven neemt zoals bv. huiswerkbegeleiding. Ik kan me voorstellen dat het zo nu en dan indrukwekkend en heftig is. Veel succes verder!